woensdag 30 januari 2013

Niet gescheurd

Op weg naar boven hangt, kundig vastgeknoopt aan de trapleuning, de poëziekalender van 2012. Compleet en zonder scheuren, maar niet onaangedaan. Nu het nieuwe jaar toch echt was begonnen, nam ik me voor om iets met die gedichten uit de kalender te doen. Ik dacht aan een opdracht, een samenbindende factor (al was die er natuurlijk al door het simpele feit dat ze samen in een kalender stonden).

Ik besloot volgens het Oulipo-principe te werk te gaan. Dat deed ik al eerder, door de Nederlandse Oulipiaan Hugo Brandt Corstius een literaire beperking, een schrijfopdracht, te laten bedenken voor vier auteurs. Dat resulteerde in Hou vast! Oulipo en de literaire beperking.

Nu ging ik mathematischer te werk. Van alle 365 gedichten onderstreepte ik het dertiende woord (het is immers 2013). Vervolgens zette ik die onder elkaar in een bestand en alfabetiseerde het geheel. Van die lijst koos ik ook weer steeds het dertiende woord, wat neerkomt op 28 beschikbare woorden. Die moesten mijn nieuwe gedicht-met-beperking worden. Maar ik ben er nog niet uit.

Morgen begint de allereerste Poëzieweek en het zou mooi zijn als ik het gedicht voor het einde van die week voltooid heb. Hieronder staan de woorden waar ik het mee moet doen. Bij dezen nodig ik eenieder uit om ook een poging te wagen. Maar let op! Schrijven volgens het Oulipo-principe kan zeer onverwachte en creatieve uitwerkingen hebben.
Veel succes en plak je gedicht vooral hieronder als opmerking, want ik ben razend benieuwd.

als, beter, Brussel, de, de, draaien, een, en, gele, hebben, hij, ik, is, koel, levenloos, met, naar, nummertjes, op, prijs, Sinterklaas, talmen, uit, vannacht, vreemd, wij, zegt, zware.

10 opmerkingen:

  1. Johan Roos (@MagliaRosa)30 januari 2013 om 20:16

    Met Sinterklaas naar Brussel

    Hij zegt: als de levenloos zware
    op talmen uit is,

    koel de gele nummertjes draaien en
    wij hebben een prijs.

    Vreemd.

    Ik beter vannacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beter naar Brussel
    levenloos als Sinterklaas
    zegt de een

    wij hebben
    hij is uit op
    prijs

    vannacht koel ik met
    talmen
    en vreemd draaien
    de zware gele nummertjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De zware prijs

    Ik, als een gele Sinterklaas
    levenloos koel
    Vreemd, zegt hij vannacht,
    uit is beter.

    Wij hebben de nummertjes.
    Met draaien en talmen op naar Brussel

    BeantwoordenVerwijderen

  4. Nummertjes draaien
    jij en ik
    als een zware Sinterklaas.

    Vannacht naar Brussel,
    zegt hij
    En wij talmen vreemd.

    Levenloos met de prijs,
    en koel is op
    Beter de gele uit hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een naar, vreemd draaien.
    Ik, de zware, uit op de prijs
    Als hij zegt: Hebben, Sinterklaas?

    Wij talmen met gele nummertjes.
    Brussel is levenloos koel vannacht
    En beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De een en ik.
    Wij talmen, zegt hij.
    Draaien.

    Hebben met gele nummertjes
    Koel, levenloos,
    Op Brussel

    Vannacht is Sinterklaas.

    Als de vreemd zware prijs
    Uit, naar beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Uit

    Ik, op prijs met Sinterklaas
    Als hij koel zegt:

    De nummertjes draaien
    De gele talmen

    En Brussel is beter vreemd,
    Naar.

    Levenloos hebben wij een zware vannacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met de zware (een gele) op talmen uit

    "En?"
    Sinterklaas: "Vreemd...Brussel is naar...levenloos...als koel.
    Ik: "Vannacht draaien wij de prijsnummertjes!"
    "Beter!", zeg hij.
    "Hebben!"

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hij is ik,
    koel en levensloos

    Beter op naar Brussel
    zegt de Sinterklaas

    Vannacht uit draaien
    met de zware nummertjes

    Wij talmen als vreemd
    hebben een gele prijs

    BeantwoordenVerwijderen